Jaki jest koszt pozycjonowania sklepu internetowego? Ile faktycznie potrzeba na SEO?

Pozycjonując swój sklep internetowy, jednym z najistotniejszych czynników będzie całkowity koszt przeprowadzonych działań. Będzie on zależny od tego, kto zajmuje się pozycjonowaniem, obraną strategią, oczekiwanymi rezultatami i czasem trwania kampanii. Najczęściej jednak będziemy korzystać z usług firmy zewnętrznej wykonującej pracę za określone prowizje. Ceny usług marketingowych wahają się w zależności od stażu agencji lub freelancera. Trzeba pamiętać, że SEO i pozycjonowanie to nie marketingowy raj – trzeba być bardzo uważnym i spodziewać się adekwatnych kosztów.

Szukasz firmy do pozycjonowanie sklepu? Postawa na doświadczenie firmy MAYKO – KLIKNIJ!

W świecie pozycjonowania nie warto liczyć na obiecanki w promocyjnej cenie. W dłuższej perspektywie nasz sklep może na tym bardziej ucierpieć aniżeli zyskać. Wybierając zatem pozycjonera, warto szukać takiego, na którego stronie znajdują się referencje i faktyczne opinie od innych klientów biznesowych. Korzystając z usług agencji marketingowej, w pewnej części będziemy musieli opłacić ich copywriterów, biuro rachunkowe, koszty wynajmu biura, zaplecza SEO, programistę i całą listę innych rzeczy, o których agencja przy wykonywaniu transakcji nam nie powie.

Czy za kwotę 1000 zł da się wypozycjonować stronę?

Na własną rękę, poświęcając ogromną ilość czasu i mając odrobinę umiejętności perswazji – być może. Niestety, gdy mamy do czynienia ze sklepem, sytuacja wygląda zgoła inaczej i musimy liczyć się z faktem, że nikt nie wspomoże nas za darmo w pozycjonowaniu fraz, na których sam mógłby zarobić. W przypadku sklepu liczyć musimy się z dodatkowym kosztem, jaki poniesiemy za samo wykonanie usługi.

Czy za kwotę 1000 zł da się wypozycjonować stronę

Za kwotę tysiąca złotych nasz sklep może uzyskać budżetowy audyt SEO polegający na:

  • odnalezieniu słabych punktów, przez które użytkownicy opuszczają witrynę,
  • usunięciu problemów powodujących spadki pozycji (np. zduplikowana treść, niezoptymalizowane artykuły, brak opisów produktów i kategorii),
  • wskazaniu proponowanych rozwiązań i kolejnych działań niezbędnych do wzrostu pozycji w przyszłości.

O ile sklep nie jest bardzo duży, za tę kwotę spokojnie taki audyt uzyskamy. Będziemy mogli dzięki niemu wyznaczyć kierunek działań pozycjonerskich. Niestety, na kompleksową optymalizację SEO za taką kwotę raczej nie możemy liczyć. Niektóre osoby budujące swoje portfolio mogą chcieć wykonać takie prace za przysłowiowe grosze, jednak związane jest to z pewnym ryzykiem. Amatorzy mogą się nie przyłożyć lub po prostu nie mieć wypracowanego sposobu pracy. Takie zadanie zawsze lepiej powierzyć profesjonaliście, aby mieć pewność, co do końcowego rezultatu.

5000 zł na pozycjonowanie – czyli realny budżet startowy

Początkowy budżet 5000 zł w zupełności powinien wystarczyć na pozycjonowanie strony lokalnie. Nie odnosi się to jednak do sklepu, w którym jest mnóstwo produktów. Samo stworzenie sklepu i przeprowadzenie w nim poprawek mogłoby nas właśnie tyle kosztować. Załóżmy jednak, że sklep już działa, a jedyne co trzeba zrobić to poprawić jego strukturę, dodać wszystkie brakujące elementy takie jak opisy kategorii, meta opisy, wpisy na bloga i ponownie zweryfikowanie wszystkiego pod kątem wyszukiwarek.

W sklepie obsługującym np. 2000 produktów znajdować się może nawet 200 kategorii i podkategorii. Każda z nich będzie potrzebowała swojego opisu, uzupełnienia metadanych, tagów h2/h3, linkowania wewnętrznego, formatowania i innych niewidocznych na pierwszy rzut oka rzeczy. Blog będący zachętą dla klientów i swoistym przekierowaniem do zakupów, również będzie potrzebował swoich wpisów. Na sam początek wystarczy ich 10 – 20. Później musimy liczyć koszty wykonania i wdrożenia całego przedsięwzięcia.

5000 zł na pozycjonowanie - czyli realny budżet startowy

Za opisy kategorii najniższej jakości zapłacimy około 8000 zł, za metadane w takiej ilości około 2000 zł, a za pierwsze 10 wpisów na bloga około 700 zł (później wpisów ma być około 80). Uzupełnienie wszystkiego i wrzucenie na stronę będzie kosztowało około 50 zł za godzinę pracy pozycjonera. Choć sklep w naszym przykładzie nie jest największy, na jego wykończenie będzie potrzebne około 30 godzin. Oznacza to, że sama praca osoby optymalizującej kosztować będzie 1500 zł. Podliczając wszystkie koszty za same działanie “on-site” – czyli na stronie – zapłacimy ponad 12000 zł.

Co z działaniami linkbuildingowymi? Jak wygląda pozycjonowanie sklepu od zewnątrz?

Naiwnym byłoby wierzyć, że w przypadku większych i bardziej nasyconych fraz kluczowych nasz sklep będzie w stanie wypozycjonować się tylko za sprawą optymalizacji on-site. Jeśli chcemy zobaczyć faktyczne rezultaty naszych działań, musimy przeprowadzić kampanię linkbuildingową w czym oczywiście może pomóc nam agencja. Nie będzie to tanie przedsięwzięcie i może wyglądać w różny sposób w zależności od obranej strategii.

Co z działaniami linkbuildingowymi

Dzisiaj najczęściej wykorzystuje się techniki takie jak marketing szeptany, zewnętrzne zaplecza i artykuły sponsorowane. Za artykuł sponsorowany zapłacimy około 150 zł, za jego publikację od 50 – 1000 zł w zależności od miejsca publikacji.

Marketing szeptany polegający na pisaniu postów na forach będzie kosztował od 2 – 5 zł za każdy napisany przez pracownika post. Niestety, aby uzyskać satysfakcjonujący efekt będzie potrzebne ich nawet kilka lub kilkanaście tysięcy.

Tzw. zaplecze SEO jest bardziej zaawansowaną i kosztowną metodą, jednak pozwalającą na skuteczne wypozycjonowanie strony nawet w najbardziej konkurencyjnych frazach. Utrzymanie jednego zaplecza to koszt zakupu domeny, opłacenia hostingu i oczywiście dodania na nie artykułów. Możemy więc liczyć, że zakup i rozwinięcie jednej strony zapleczowej to koszt +/- 1000 zł rocznie.

Jak widać, pozycjonowanie, tak jak każdy inny sposób marketingu, okazuje się być kosztowny. Należy pamiętać, że koszty te nie są jednorazowe i najczęściej są związane z długotrwałym abonamentem opartym o umowę podpisywaną z agencją.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *